Det krävs mod

Skrivet den 4 Mar, 2015 under Om skrivande | 12 kommentarer

Det finns historier som måste berättas. Inte för att de är underhållande, spännande eller säljande i första hand, utan för att där finns något att berätta. Något som läsande människor bör få ta del av. Så tänker jag när jag nu har en sådan historia i mig.

Men så vänder jag på myntet. Och ser något helt annat. För vem bestämmer vad som är värt att berättas? Och vad väljer bokläsare att läsa? Och hur förhåller jag mig till det?

Jag tänker att det kanske är här de nya arenorna för berättande behövs? Är boken trots allt död? Inte för att den inte är trevlig att hålla i, underhållas av, utan för att den genom sin affärsmodell censurerar, bara ger läsaren vad läsaren efterfrågar?

Är det något jag lärt mig (har jobbat med marknadsföring- och kommunikation i många år) så är det att kunden INTE vet vad den behöver. De företag som bara ger kunderna det de konkret frågar efter kommer att försvinna. Det krävs nytänkande och MOD för att bibehålla och inte minst vidga sin marknad. Det krävs kreativa lösningar på redan mätta marknader. Det är då det händer. Och det handlar inte bara om nya affärsmodeller, för dem struntar ju läsarna i. Det betyder att förlagen ska ge kunderna de berättelser de inte har en aning om att de vill läsa. Och kanske i ett format som de inte känner till.

Så för egen del, vad betyder det här för mig? Mod och uthållighet! Att tro på min egen historia, att den är mer än bara kommersiell, den vill ge läsaren något mer än en trevlig lässtund. Jag skriver en historia om kärlek, men visar också upp samtiden. Jag vill ta läsaren till en plats som den aldrig själv kommer att besöka.

20140222-170419.jpg

Eller som Mark Twain sa: ”Allt du behöver i livet är okunnighet och självförtroende och framgången är given.”

 

12 Kommentarer

  1. Susanne Ahlenius
    4 mars, 2015

    Hej Anne.

    vilket bra inlägg och mycket tänkvärt. Du har alltid så kloka tankar <3

    Kram

    Susanne

    Reply
    • Anne Liljeroth
      4 mars, 2015

      Tack Susanne! Lyssnar just nu till din bok. Ger mig bra energi på löpbandet! Kram

      Reply
  2. Birgitta Stillman
    4 mars, 2015

    Klokt och tänkvärt inlägg! Känner igen mig i mitt skrivande.
    Men jag hoppas att boken och det skrivna ordet kommer att få leva…länge till.

    Reply
    • Anne Liljeroth
      4 mars, 2015

      Det hoppas jag också Birgitta!

      Reply
  3. Håkan Lindgren
    4 mars, 2015

    Hej Anne,

    Mycket intressant! Jag tycker helt klart att man skall skriva sin historia, om man känner att den måste ut. Tyvärr kanske det krävs att den följer vissa mallar, åtminstone delvis, för att förlaget skall våga, och för att läsaren skall lockas att köpa den.

    En annan bra fråga som du ställer är ju annars hur man skall få kunderna att läsa någonting de inte visste att de ville läsa, att gilla någonting de inte trodde att de skulle tycka om.

    Knepet kanske är att väva in det på ett klokt sätt i den ”kommersiella” mallen?

    Jag kommer att läsa din bok, oavsett 😉

    Reply
    • Anne Liljeroth
      4 mars, 2015

      Tack Håkan!

      Reply
  4. Ebba Range
    4 mars, 2015

    Du har ingett mig mod – som du nog inte hade en aning om när du skrev det här inlägget. För jag har en sådan historia – min tvåa – som jag nu skriver om och om igen och igen … tror jag är på rätt vän nu. Och lusten och modet förstärktes nu av dig, Anne. TACK! Kram

    Reply
    • Anne Liljeroth
      4 mars, 2015

      Fina Ebba! Vad glad jag blev! Lycka till!

      Reply
  5. Ebba Range
    4 mars, 2015

    … väg … skulle det stå 😉

    Reply
  6. Lotta
    4 mars, 2015

    Bra skrivet. Nu blir jag ju väldigt nyfiken på den kommande boken. Så fortsätt tro på din historia!

    Reply
    • Anne Liljeroth
      4 mars, 2015

      Tack Lotta!

      Reply
  7. Caroline
    5 mars, 2015

    Nu blev jag riktigt nyfiken!!! Ja, detta är onekligen en speciell bransch- och det behövs författare (och andra) som har modet att göra annorlunda!!

    Reply

Lämna en kommentar