Vad är en bokhandel utan böcker och författare?

Skrivet den 10 Feb, 2014 under Personligt | 5 kommentarer

Läs lördagens artikel i DN, om bokkedjan Foyles framgångsrecept för överlevnad i en värld där mycket präglas av idéen om att kunderna bara vill ha nytt och låga priser. Den är precis vad jag väntat på. Beviset på att boken lever, efterfrågas och bidrar. Dessvärre går det inte att länka till artikeln. Inte ännu. Men det räcker egentligen med att läsa ingressen. Där står det ”Med stor bredd och kunnig personal går det att överleva”, säger bokkedjan Foyles vd Sam Husain till DN.

Förra veckan besökte jag några bokhandlare här i Stockholm. Min bok var slutsåld, fick jag veta. Jag småpratade lite med personalen och jag fick klart för mig att ingen av dem jag pratade med egentligen visste något om min bok. Men slut var den. En trevlig tjej sa att de skulle beställa fler, en annan sa att ”då får väl folk köpa den på nätet då,” varpå jag frågade om de inte ville sälja böcker. Kvinnan såg rätt irriterad ut över den frågan och något svar fick jag inte. Men jag såg mig omkring i butiken och konstaterade att ”nej, det vill de nog inte.” Bokhandeln håller på att krympa sig själv, slimma sortimentet till att bara inkludera nyheter och storsäljare. Ytan ekar tom.

Jag kan inte för mitt liv tro att det är så här kunderna vill uppleva sina bokhandlar. Och att jag – som författare – skulle känna mig motiverad att gå hem, ägna hundratals timmar åt att skriva nya historier, när bokhandeln och dess personal är ointresserad, det känns ju galet. De här bokhandlarna håller på att göra om sig själva till skyltfönster för nätbokhandlarna. Hur smart är det?

Nej, jag blev glad när jag läste om Foyles. För det är precis vad böcker handlar om. Att ge kunderna den upplevelse av boken och berättelser som kunderna vill ha. Då säljer allt. Till nästan vilket pris som helst.

20140210-142438.jpg

5 Kommentarer

  1. Pia f Davidson
    10 februari, 2014

    Bra skrivet! Har besökt små bokhandlar som dignar av böcker o passion för dem. De överlever trots omodern inredning o lokaler i bakvattnet.

    Reply
    • Anne Liljeroth
      10 februari, 2014

      Precis så! Där tror jag du sätter fingret på vad det handlar om. Passion.

      Reply
  2. Annika Estassy
    10 februari, 2014

    Herregud, jag hade blivit bindgalen över att få ett sånt korkat svar! Jag blev också glad när jag läste artikeln men känns det inte lite uppgivet där ute?

    Reply
    • Anne Liljeroth
      10 februari, 2014

      Jo Annika, uppgiven är ett bra ord. Det känns som om många går och väntar på beskedet om nedläggning, på att Amazon tar Sverige med storm och på att e-boken ska ta alla med storm. 🙁

      Reply
  3. Livet i den långa svansen « Manne Fagerlinds blogg
    2 mars, 2014

    […] bara av det som man ”vet” kommer att sälja. Författarinnan Anne Liljeroth skrev ett bra blogginlägg om det här för ett par veckor sedan. Där nämner hon dock ett bra motexempel: kedjan Foyles i […]

    Reply

Lämna en kommentar