Jag och ordet försäljning

Skrivet den 29 Nov, 2012 under Om böcker, Varumärke | Inga kommentarer

Ordet försäljning har en dålig klang i mina öron. En som säljer är en person som tvingar sig på, som ringer på fel tider på dygnet, som luras och som har stora breda rosa skjortsnibbar. Jag har aldrig lockats av att hålla på med just försäljning. Nä, nån nasare vill jag inte vara.

När jag startade min egen firma – insåg jag att jag var så illa tvungen att sälja. Min själv dessutom.
Dubbelfel.
Jag skulle båda sälja och framhäva mig själv. Huh!
Men tusan – det har ju faktiskt gått rätt bra. (Ödmjukt leende bakom tangenterna.)

Igår hade jag en väldigt konkret diskussion om mitt manus, som ska bli bok, och som då måste säljas. Så var jag där igen då. Om man inte berättar att det finns en produkt att köpa – finns det ingen som köper – och det finns inte en chans i världen att det ska satsas miljonbelopp på att marknadsföra just min bok.

Så… Alltså måste jag börja fundera på HUR och VAR detta skulle kunna ske. Jag måste fundera på försäljning och på VAD det är jag ska sälja. En bok, en upplevelse, en stunds förströelse, en relation eller rent av nya vänner förpackade i en bok. För att säga att jag bara säljer en BOK känns lite futtigt. Det är ju så mycket mer.

Och VEM skulle vilja köpa detta VAD?

Det kliar i den gamla yrkestarmen och jag tänker att det kanske går att applicera gamla marknads- och försäljningsknep även på en bransch som är van att göra ”på sitt sätt”. Och jag tänker att det kanske finns nya sätt att göra det på också. Sätt som känns både nya och moderna.

Och helt plötsligt har det här med försäljning blivit riktigt roligt. Jag återkommer i frågan!

Lämna en kommentar