Att skriva en succéroman

Skrivet den 13 Sep, 2017 under Om skrivande | Inga kommentarer

Jag tror att alla författare någon gång har funderat på vad det är som gör att en bok blir framgångsrik, och om man skulle kunna kopiera receptet för en succéroman. Det finns mallar och det finns tekniker som man kan studera. Och det finns läsare som hungrar efter nya grepp och nya historier. Men jag vet också att nästa succéboken… (trumvirvel)… inte är skriven ännu. Så ingen vet vad den kommer att handla om. Och där finns ingen att fråga. För trots att det är en bransch som funnits sedan Hedenhös så är den lika oförutsägbar som alla andra branscher.
Men jag kan inte låta bli att fundera ibland. Vad får läsare att skynda till bokhandeln (eller lyssnar-appen för den delen)? Så jag googlade lite.
Jag stötte på begreppet ”readership”. Det skulle betyda att boken ska fylla ett behov hos läsaren; att man vill lära sig något, behöver något, eller vill ha något. Ett exempel är väl målarböckerna, (vem trodde att vuxna människor skulle gilla att färglägga färdiga bilder i en bok?), som hjälper folk att varva ner, är rogivande. Men, problemet, hävdade personen som använde begreppet, är att läsaren sällan vet vad den behöver. (Tillbaka till ruta ett.)
Så, efter att ha funderat ett varv, bestämmer jag mig för att det sannolikt är mer hämmande än till hjälp att fundera över vad läsaren vill läsa redan innan boken är skriven. Det får helt enkelt bli en överraskning. Och det är väl det som är själva klon, att inte veta hur läsarna ska reagera, om den kommer hissa, eller dissa? Och vad krävs egentligen för att det ska vara en succéroman? Kanske räcker det med en nöjd läsare?

Lämna en kommentar